Andaluzja odnotowuje wzrost eksportu produktów spożywczych

Eksport produktów spożywczych i napojów z Andaluzji wzrósł o 20% w pierwszych 4 miesiącach roku w porównaniu do analogicznego okresu 2013 r., odnotowując sprzedaż zagraniczną na poziomie 3 241 mln euro. Szczególnie wart jest podkreślenia bilans pomiędzy importem i eksportem tych produktów, wyniósł on bowiem między styczniem a kwietniem 2 353 mln euro, podczas gdy dla tego samego okresu w 2013 r. dodatnie saldo wyniosło 1 600 mln euro.
Zgodnie z tymi danymi Region Andaluzji znajduje się na pozycji lidera w skali krajowej, dzięki skupieniu 25,3% wartości całego eksportu hiszpańskiego oraz 23,8% jego wielkości. W sumie Hiszpania w ciągu pierwszych 4 miesięcy 2014 roku wyeksportowała 10 645 724 ton produktów spożywczych i napojów, o łącznej wartości 12 821 mln euro.
Ponadto, obecnie ponad połowa andaluzyjskiej produkcji rolnej jest sprzedawana za granicę. Głównym kierunkiem eksportowym Regionu Andaluzji są kraje Unii Europejskiej, które koncentrują 80,5% całego eksportu (2 149 388 ton, 2 611 mln euro). Wśród nich, na pierwszym miejscu plasują się Niemcy (467 813 ton produktów o wartości 574,6 mln euro), które odpowiadają za ok. 25% całego eksportu do krajów UE. Poza Europą sprzedaż osiąga wartość 630,5 mln euro, w ilości 389 193 ton, a najwięcej produktów andaluzyjskich importuje USA (63 405 ton, o wartości 150 mln euro).
Ze względu na rodzaj eksportowanych produktów spożywczych, w omawianym okresie największy udział mają następujące pozycje: owoce i warzywa (62% całego eksportu, co stanowi ponad 2 020 mln euro i 1 772 352 ton), tłuszcze i oliwy (22%, 717,7 mln euro, 342 144 ton) oraz napoje (w tym wina; 2,5% eksportu z Andaluzji; 60 000 ton, ponad 81 mln euro).
Według danych z podziałem na prowincje, największą sprzedaż zagraniczną odnotowała Almería (32,7% eksportu Andaluzji), następnie Sewilla (20%), Huelva (13,9%), Kordoba (8,7%), Malaga (7,7%), Kadyks (7,2%), Granada (6,5%) i Jaén (3,3%).
Niektóre wskaźniki dotyczące eksportu produktów spożywczych z Andaluzji zasługują na szczególną uwagę. Po pierwsze, prowincja Jaén, pomimo najniższego udziału w eksporcie ze wszystkich prowincji Andaluzji, odnotowała istotny wzrost produkcji i eksportu oliwy z oliwek co przekłada się na przyrost rzędu 355% całkowitego eksportu produktów spożywczych z tej prowincji (z 28,6 mln euro do 107 mln euro). W tym samym czasie, prowincja Kordoba odnotowała wzrost wielkości sprzedaży za granicę o 52%, eksportując produkty spożywcze za sumę 283,6 mln euro. Prowincja Huelva natomiast stała się głównym eksporterem świeżych owoców z Hiszpanii, dzięki uprawom truskawek. Należy również zwrócić uwagę na prowincję Almería, której eksport warzyw w pierwszych 4 miesiącach 2014 roku wzrósł o 14%, pomimo że całkowita sprzedaż wzrosła jedynie o 5%.
Eksport z Andaluzji do Polski to w zdecydowanej większości owoce i warzywa, stanowiące 92% wszystkich produktów spożywczych sprowadzanych do naszego kraju z południa Hiszpanii. W 2013 roku odnotowano 10-procentowy wzrost importu z Andaluzji do Polski, a w roku bieżącym tendencja wzrostowa się utrzymuje, co plasuje nasz kraj na dziewiątym miejscu pod względem kierunków eksportu produktów spożywczych i napojów z Andaluzji.
Polska najwięcej produktów andaluzyjskich pozyskuje z prowincji Almería (64,6%) oraz Sewilla, Huelva i Kordoba. Według danych z 2013 r. Andaluzja zajmowała trzecie miejsce, po Wspólnocie Walencji i Katalonii), pod względem regionów autonomicznych Hiszpanii, z których Polska importuje hiszpańskie produkty spożywcze. Aczkolwiek, z najnowszych danych z kwietnia 2014 roku wynika, że Andaluzja wyprzedziła Katalonię, stając się drugim hiszpańskim regionem eksportowym do Polski.