20 stycznia 2014 w Maladze miała miejsce jedenasta edycja rozdania nagród ALAS, przyznawanych firmom eksportującym z Regionu Andaluzji.
W 2013 roku wartość sprzedaży na eksport z Andaluzji wyniosła ok. 26 miliardów euro, co stanowi wzrost rzędu ok. 80% względem eksportu w 2009r. W ciągu ostatnich 4 lat udział eksportu w gospodarce regionalnej wzrósł niemal podwajając swe znaczenie i wynosi obecnie już 18,9% PKB.
W tegorocznej edycji wzięła udział największa jak do tej pory (od 2001 roku kiedy to rozdano nagrody ALAS po raz pierwszy) liczba firm uczestniczących (146). Nagrody zostały przyznane w czterech kategoriach: „Pierwsze kroki w Eksporcie”, „Firma Eksportująca”, „Rozszerzenie działalności o oddziały zagraniczne” i „Ścieżka Międzynarodowa”.
Kategoria “Pierwsze kroki w eksporcie”: Firmy z ponad 3-letnią działalnością międzynarodową, wykazujące pozytywne i dynamiczne nastawienie w procesie rozwoju i otwartość na handel, cechujące się wzrostem w eksporcie.
Laureat AGF Fashion www.sandiafashion.com/
Projekt AGF Fashion oferuje produkt absolutnie innowacyjny “Czarny arbuz bez pestek”, pod marką “Sandía Fashion”. Obecnie jest to konsorcjum firm o największej rozpiętości w sektorze pierwotnym owoców i warzyw w całej Europie.
Marka “Sandía Fashion”, oferuje owoce słodkie, chrupiące, zdrowe i innowacyjne, stąd w 2012 roku sprzedała już 70.000 ton arbuzów czarnych bez pestek, co sprawia że jest to marka o największej rozpoznawalności, nie tylko w Andaluzji, ale również w Europie, na rynku „odmian bezpestkowych”.
Obroty firmy w 2012 wyniosły 28.836.000 euro, z czego 8.750.000 euro odnosi się do rynków międzynarodowych. Obecnie 40% produkcji przeznaczane jest na eksport, przede wszystkim do Europy, gdzie głównymi kierunkami są Niemcy (25%), Francja, Włochy, Szwajcaria i kraje nordyckie.
Kategoria “Firma Eksportująca”: Firmy o nieustannym doświadczeniu na rynkach międzynarodowych i które w ciągu ostatnich pięciu lat umocniły swoją pozycję zagraniczną wykazując wzrost w eksporcie swych towarów. Oceniany jest również udział procentowy eksportu w całkowitych obrotach firmy lub wejście na nowe rynki.
Zwycięzca: AND&OR www.andyor.com/
Firma została założona w 1986r. Zajmuje się rozwiązaniami technologicznymi dla przemysłu wyrobów plastikowych i opakowań. Dziś firma jest liderem w projektowaniu, produkcji i sprzedaży maszyn do aplikacji uchwytów na butelkach PET.
W roku 2012, firma wykazała obroty na poziomie 6 milionów euro, z czego 80% dotyczy handlu zagranicznego. Firma ma swoje oddziały w 8 krajach, własne patenty w Chinach, Europie oraz Stanach Zjednoczonych i prowadzi sprzedaż do ponad 60 państw. Przedsiębiorstwo przeprowadziło wiele projektów dla producentów maszyn i opakowań dostarczających swoje produkty największym międzynarodowym spółkom z sektora artykułów spożywczych i napojów.
Obecnie, z uwagi na nowe projekty I+D+i oraz rozszerzenie współpracy z jednostkami uniwersyteckimi, przedsiębiorstwo powiększa swe zaplecze o kolejne 2.000 m2 powierzchni.
Kategoria “Rozszerzenie działalności o oddziały zagraniczne”: Przedsiębiorstwa które, szukając możliwości wzrostu międzynarodowego, otwierają oddziały na innych rynkach o nieprzerwanej działalności dłuższej niż 12 miesięcy, pod warunkiem że firma macierzysta jest właścicielem więcej niż 50% utworzonego oddziału.
Nagrodę otrzymała firma: Silos Córdoba siloscordoba.com/es/
Silos Córdoba została stworzona w 1975 roku i zajmuje się budową instalacji do użytku przemysłowego i rolnego, oferując silosy, maszyny transportowe, sprzęt z zakresu sektora hodowlanego, konstrukcje i powłoki metalowe. Firma świadczy usługi wysokiej jakości i stawia na innowacje technologiczne.
W 2012 roku obroty firmy wyniosły ponad 46 milionów euro, z czego 82% w eksporcie. Na sieć zewnętrzną przedsiębiorstwa składają się dwa biura handlowe (Rumunia i Turcja) oraz dwa biura własne (Argentyna i Kazachstan). Firma współpracuje z lokalnymi dystrybutorami w 17 krajach i zrealizowała projekty w ponad 45 krajach na czterech kontynentach.
Kategoria „Ścieżka Międzynarodowa”: Firmy przynajmniej 10-letnie, obecne na rynkach międzynarodowych, o ugruntowanej obecności i uznaniu na rynkach międzynarodowych, przyczyniające się do budowania pozytywnego wizerunku Andaluzji na świecie.
Wygrana: Mayoral: www.mayoral.com
Rodzinne przedsiębiorstwo z Malagi o ponad 70-letnim doświadczeniu jest liderem w sektorze mody dziecięcej na Półwyspie Iberyjskim. Obroty firmy w 2012 roku wyniosły 240 miliony euro (z których 160 milionów euro stanowił eksport do ponad 60 państw), a rocznie sprzedaż sztuk odzieży osiąga poziom 21 milionów, przy około 3000 nowych projektów, zatrudniając 1000 pracowników.
Firma posiada 12 oddziałów handlowych na całym świecie w następujących krajach: Polska, Włochy, Portugalia, Grecja i Cypr, Meksyk, Francja, Turcja, Ukraina, USA, Chiny i Kolumbia.
Jeżeli są Państwo zainteresowani zapoznaniem się z większą ilością zagranicznych sukcesów firm andaluzyjskich oraz z oferowanym przez nimi potencjałem, zapraszamy do skontaktowania sie z naszym biurem w Polsce.