Według definicji Europejskiej Federacji Franczyzy, franczyza jest formą dystrybucji towarów lub usług na podstawie sieci niezależnych partnerów. Franczyza opiera się na umowie pomiędzy dwoma niezależnymi jednostkami- franczyzobiory i franczyzodawcy, z czego franczyzodawca zrzeka się na rzecz franczyzobiorcy praw dotyczących prowadzenia biznesu pod marką i zgodnie z systemem franczyzodawcy, po wniesieniu wcześniej ustalonej opłaty.

Andaluzja jest trzecim regionem w Hiszpanii pod względem liczby sieci franczyzowych oraz czwartym pod względem ilości punktów sprzedaży należących do tych sieci. W sumie w Andaluzji działają 102 firmy, co stanowi ok. 11% wszystkich firm franczyzowych, o 2% więcej niż w roku 2007. Przedsiębiorstwa andaluzyjskie działające na zasadach franczyzy zarabiają rocznie ponad 1500 milionów euro oraz tworzą ok. 21800 miejsc pracy.

Sewilla jest prowincją, która skupia największą liczbę sieci franczyzowych- obecnie jest ich 37. Na drugim miejscu znajduje się Malaga (31 sieci), a po niej Kordowa (9 sieci). Dwie pierwsze prowincje skupiają około 67% firm z siedzibą w Andaluzji. Poza tym, są to prowincje, w których znajduje się największa liczba firm franczyzowych działających na rynkach zagranicznych.

Najważniejszym sektorem, w którym działają firmy franczyzowe jest hotelarstwo y gastronomia, w szczególności bary z piwem i przekąskami, które stanowią 13% firm z tego sektora. Ponadto, w Andaluzji liczba takich punktów jak lodziarnie, sklepy meblowe, usługi informatyczne, sklepy z odzieżą działających na zasadzie franczyzy przewyższa średnią liczbę w Hiszpanii.
Warto dodać, że wraz z rozwojem sektora franczyzy rozwijają się również przedsiębiorstwa z innych dziedzin, np. firmy konsultingowe, a także powstają pisma branżowe oraz są organizowane specjalistyczne targi.

Główne kraje, w których obecne są sieci franczyzowe z Andaluzji to Portugalia, Włochy oraz kraje latynoamerykańskie, z racji bliskości kulturowej. Niemniej jednak sektor ten rozwija się w szybkim tempie, co sprawia, że andaluzyjskie firmy z powodzeniem podbijają nowe rynki. Największy rozwój jeśli chodzi o internacjonalizację andaluzyjskich firm można zaobserwować w sektorze mody oraz w sektorze spożywczym.

Dużą zaletą jest fakt, że andaluzyjskie firmy mogą liczyć na wsparcie ze strony administracji publicznej. Ponadto, od 1997 roku działa stowarzyszenie franczyzobiorców „FRANCA”, pierwsze regionalne stowarzyszenie franczyzobiorców w Hiszpanii, założone w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie tą formą biznesu. Według danych stowarzyszenia, andaluzyjscy franczyzobiorcy dysponują siecią ponad 3100 punktów sprzedaży, z czego około 87% działa na zasadzie franczyzy. Więcej informacji znajdą Państwo na stronie stowarzyszenia http://www.franquiciadoresandaluces.com/franca/index.php.

Franczyza stanowi bardzo skuteczny i korzystny dla obu stron system współpracy biznesowej. Jest to również doskonały sposób na zaistnienie na zagranicznych rynkach dzięki mniejszym nakładom finansowym oraz ludzkim.

Jeśli są Państwo zainteresowani nawiązaniem współpracy z andaluzyjskimi firmami z sektora franszyzy, zapraszamy do kontaktu z naszym biurem w Warszawie.