Daniel Młynarczyk, Nowy Kamieniarz Maj/czerwiec (nr 46) 3/2010
Wraz z przedstawicielami firm EGA i KrakStone pojechaliśmy przyjrzeć się z bliska części hiszpańskiego przemysłu kamieniarskiego.
Na początku roku Agencja Promocji Regionu Andaluzji Extenda zaprosiła redakcję „Nowego Kamieniarza” do uczestnictwa w misji handlowej, przeznaczonej dla firm z Polski, Czech i Holandii poszukujących nowych dostawców z sektora kamienia naturalnego, w hiszpańskiej Andaluzji.
Andaluzja, nazywana pomostem między kontynentami, leży w południowej Hiszpanii, na wybrzeżach Oceanu Atlantyckiego i Morza Śródziemnego, przy granicy z Portugalią i Gibraltarem. Podobnie jak praktycznie cała Hiszpania Andaluzja jest krainą górzystą, około 15 proc. jej powierzchni leży na wysokości ponad 1000 m n.p.m. To tu wznosi się najwyższy szczyt Hiszpanii- El Mulhacén (3478 m n.p.m.) w górach Sierra Nevada. Górzysty region wytwarza połowę wartości produkcji całego hiszpańskiego górnictwa.
Kamieniarskim skarbem Andaluzji jest marmur Blanco Macael, wydobywany w okolicach miasta Macael położonego 80 km na północ od Almerii. Gwałtowny rozwój miasta w XVII i XVIII wieku możliwy był dzięki wydobyciu marmuru. Do dziś lokalna gospodarka opiera się przede wszystkim na kamieniarstwie.
Teren eksploatacji ciągnie się przez blisko 8 km od granic miasta na południe w kierunku Almerii, w najszerszym miejscu osiągając ok. 3 km szerokości. Wydobywany jest na nim twardy i zwięzły jasny marmur w kolorach od śnieżnej bieli poprzez jasnoszary do jasnoróżowego i żółtego. Najwyższej klasy biały, nieprzeżylony marmur jest trudny do pozyskania, a przez to bardzo drogi. Ze względu na kolor i parametry techniczne konkuruje on głównie z innymi białymi marmurami basenu Morza Śródziemnego- włoskimi, greckimi czy bałkańskimi. Długoletnie doświadczenia hiszpańskie wskazują, że nadaje się on zarówno na okładziny ścienne, podłogowe, elementy wyposażenia wnętrz czy jako materiał rzeźbiarski.
CTAP i Litica
Miasteczko Macael jest siedzibą Andaluzyjskiego Centrum Technologii Kamienia (CTAP) – organizacji typu non profil założonej w 2002 roku z inicjatywy miejscowych firm kamieniarskich.
Celem CTAP jest prowadzenie badań nad rozwojem technologii wydobycia i obróbki kamienia, a następnie transfer wyników badań bezpośrednio do firm z branży kamieniarskiej. Organizacja wspiera współpracę firm z regionu, prowadzi szkolenia z zakresu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia, zasad zrównoważonego rozwoju, bada trendy na rynku i w przemyśle, a także współpracuje z administracja publiczną w celu określenia polityki gospodarczej. CTAP posiada własne laboratoria, gdzie prowadzone są badania parametrów fizykochemicznych kamienia i testy środowiskowe. Centrum prowadzi także badania nad wznowieniem wydobycia z historycznych złóż zlokalizowanych w okolicach Macael oraz, w Laboratorium Żywic i Polimerów na Uniwersytecie w Almerii, badania nad wykorzystaniem materiałów syntetycznych w kamieniarstwie.
Interesującym projektem prowadzonym przez CTAP jest adresowana do architektów, architektów wnętrz i projektantów Litica. W drukowanym i internetowym magazynie prezentowane są informacje z dziedzin związanych pośrednio z kamieniarstwem – architektury i kultury, projektowania oraz technologii produkcji. Poprzez Lisicę uzyskać można też bezpłatne próbki kamieni i dokładne informacje na temat ich producentów. Pracownicy związani z projektem deklarują, że próbki dotrą do zamawiającego w ciągu tygodnia. Na stronie internetowej www.litica.com można m.in. sprawdzić dostępność próbek. Strona prowadzona jest w języku hiszpańskim, ale trwają prace nad wersją angielską, niemiecką i rosyjską.
Crumar
Program misji obejmował wizyty w kopalniach i zakładach obróbczych. Najciekawsze z nich przybliżymy w kolejnych wydaniach „Nowego Kamieniarza”, jednak już teraz warto wspomnieć o co najmniej dwóch.
Pierwsza z nich, Crumar SA, powstała w 1989 roku w miejscowości Fines koło Macael. Specjalizuje się w obróbce miększych skał, głównie marmurów, wapieni, trawertynów i piaskowców. Doskonale wyposażony park maszynowy pozwala na produkcję wszelkich elementów wystrojów wnętrz, w których firma się specjalizuje. Działa na rynkach zachodnioeuropejskich i w Stanach Zjednoczonych, a obecnie przygotowuje się na wejście na rynki Bliskiego Wschodu – uczestniczyła już dwukrotnie w największych targach budowlanych tamtego regionu The Big 5 w Dubaju. Crumar posiada przedstawicielstwo także w Polsce, we Wrocławiu, gdzie oferuje kamienne wyroby tym zakładom kamieniarskim, które same nie są w stanie ich wytworzyć dla swoich klientów.
Cosentino
Firma znana na całym świecie dzięki swoim kompozytom kwarcowym i marce linii produktów Silestone. Co ciekawe, ta założona w 1979r. rodzinna firma w całości znajduje się w rękach hiszpańskich. Jej działalność skupiona jest na projektowaniu, produkcji oraz dystrybucji rozwiązań architektonicznych i dekoracyjnych wykonanych z przetworzonego kamienia naturalnego. Firma nie prowadzi wyłącznie produkcji kompozytów, ale zajmuje się także wydobyciem, przerobem kamienia, a nawet jego montażem. Fabryka w mieście Czantoria zajmuje obszar 500 tys. mkw. W swojej ofercie posiada cztery linie produktów: Silestone, Scalea, Sensa i Eco. Najbardziej znaną marką firmy jest Silestone – kamienny (granitowy, marmurowy lub kwarcowy) konglomerat wprowadzony na rynek już w 1990 roku.
Prace badawcze zaowocowały w 2005 roku wprowadzeniem nowej linii produktów Silestone – wyposażonych w powłokę antybakteryjną Microban, dostępnych w pełnej gamie kolorystycznej i dowolnych rozmiarach. Koszt inwestycji, w tym badań, atestów, uzyskania praw patentowych i certyfikatów, wyniósł ok. 70 mln euro. Oferowany produkt uznawany jest za trwały, bezpieczny i higieniczny – wartwa Microban zabezpiecza przez rozprzestrzenianiem się bakterii i grzybów. Był to jeden z powodów, dla których Silestone wykorzystano masowo przy urządzaniu wioski olimpijskiej w Vancouver. Od 2008 roku twarzą kampanii reklamowej Silestone jest były mistrz świata Formuły 1 Fernando Alonso.