Andaluzyjski eksport bije rekordy: ponad 14 mld euro w okresie I-V 2018
Andaluzja bije kolejne rekordy w eksporcie. Sprzedaż zagraniczna w pierwszych pięciu miesiącach 2018 r. przekroczyła już 14 mln euro.
Po świetnych wynikach z roku 2017 (30,9 mld € i wzrost o 15,3% w stosunku do 2016) eksport andaluzyjski bije kolejne rekordy. Według ostatnich danych Datacomex, między styczniem a majem br. wartość sprzedanych za granicę towarów wyniosła 14,3 mld €, czyli o 3,8% więcej niż w tym sam okresie 2017 r. (13,8 mld €). W efekcie, bilans handlu zagranicznego wykazał nadwyżkę w wysokości 819 mln € i utrzymuje tendencję, która po raz pierwszy w historii miała miejsce w 2017 r. Prognozy zapowiadają osiągnięcie jeszcze lepszych wyników niż w roku ubiegłym.
Jednocześnie Andaluzja od dwóch lat utrzymuje się na drugiej pozycji największych eksporterów pośród wszystkich regionów Hiszpanii. Jej eksport stanowił w 2017 r. 11,2% eksportu krajowego, a w omawianym okresie br. było to 11,9%. Wynik ten oznaczał wzrost niemal dwukrotnie większy niż średnia krajowa (8,1%) i o 4,9 pkt proc wyższy niż eksport następnego w rankingu Kraju Basków (10,4%). Pierwszym regionem eksportowym Hiszpanii pozostaje Katalonia, której sprzedaż odpowiadała za 25,2% eksportu krajowego.
Motorem napędowym historycznych wyników była przede wszystkim dywersyfikacja produktów i rynków zbytu. Dzięki powyższym działaniom eksport regionu podwoił swą wartość w niespełna 10 lat. Ponadto, warto podkreślić, że coraz więcej przedsiębiorstw andaluzyjskich sprzedaje swoje produkty poza granicami kraju. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2018 roku ich liczba wzrosła do 14 120, podczas gdy przed rokiem było ich 13 065 (21 871 na koniec ub.r., z czego 5 040 to regularni eksporterzy sprzedający od co najmniej 4 lat).
Najważniejsze pozycje w andaluzyjskim eksporcie
W pierwszych pięciu miesiącach br. paliwa i oleje mineralne stanowiły główne pozycje eksportowe Andaluzji. Ich łączna wartość sprzedaży wyniosła 1,8 mld €. Jest to również sektor, który zanotował największy wzrost, bo aż o 53,2% względem 2017 r. Na kolejnych miejscach znalazły się warzywa o wartości 1,6 mld €, owoce o wartości 1,5 mld € oraz oleje i tłuszcze, w tym głównie oliwa z oliwek, której eksport przekroczył 1 mld €.
Ponadto, pojawiają się kolejne sektory wykazujące spory potencjał w eksporcie, na czele z górnictwem metali nieżelaznych (wzrost sprzedaży o 32,9% w stosunku do roku poprzedniego), sektorem urządzeń i materiałów elektrycznych (ze wzrostem 16,9%) oraz sektorem hutniczym (+10,1%). Z drugiej strony, niektóre branże przeżywają okres stagnacji, jak sektor lotniczy, który po wielu miesiącach wzrostów (w roku 2017 najważniejsza pozycja eksportowa Andaluzji) zanotował spadek o 10,8%.
Główne kierunki eksportu Andaluzji
Produkty z Andaluzji wysyłane są do klientów na całym świecie. Zdecydowana większość trafia jednak do Europy Zachodniej, w tym głównie do Niemiec (2 mld €, tj. 13,4% całości eksportu z regionu w okresie I-V 2018 r.), Francji (1,5 mld €, 10,8%), Wielkiej Brytanii (1,1 mld €, 7,4%), Włochy (1,0 mld €, 7%), Portugalia (923 mln €, 6,5%) oraz USA, Chiny, Holandia i Bułgaria.
Jeśli chodzi o największy wzrost sprzedaży w omawianym okresie, na pierwszym miejscu znalazła się Bułgaria (+56%), co pozwoliło jej zająć 10 miejsce na liście odbiorców produktów andaluzyjskich (529 mln €, 3,7% całości eksportu). Kolejne wzrosty zanotowały Maroko (+17,9%), Chiny (+7%) oraz USA (+2,8%).
Na rynek polski w okresie styczeń-maj 2018 Andaluzja wyeksportowała towary o wartości przeszło 222 mln €, co przyniosło wzrost o 11% (200 mln €) względem tego samego okresu w 2017. Eksport roczny natomiast w 2017 sięgnął 411 mln €, czyli o 15,3% więcej niż w 2016. Tendencja wzrostowa utrzymuje się od roku 2016, kiedy to sprzedaż andaluzyjskich towarów nad Wisłą wzrosła o 7,3%.