Praktyka zawodowa w ramach programu Erasmus+

W dniach 19.06. – 16.07. 2016r. grupa 18 uczniów z Zespołu Szkół Hotelarsko-Turystyczno-Gastronomicznych Nr 1 w Warszawie odbyła staż zawodowy w hotelach, restauracjach i agencjach turystycznych zlokalizowanych w urokliwych andaluzyjskich miasteczkach Ubeda i Baeza wpisanych na Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Ten 4-tygodniowy pobyt, finansowany z funduszy europejskich programu Erasmus + akcja „Kształcenie i szkolenie zawodowe” obfitował w wiele niezapomnianych wrażeń związanych nie tylko z praktykami zawodowymi, lecz również pobytem i zaplanowanym programem kulturalnym.mlody-kucharz

Wśród głównych założeń projektu wymienić należy zdobycie przez uczniów wiedzy, kompetencji i umiejętności zawodowych, takich jak poznanie najsłynniejszego produktu lokalnego – oliwy z oliwek oraz jego promocja; poznanie oferty hotelowej dotyczącej programu turystycznego, kompleksowa obsługa klienta, umiejętne posługiwanie się materiałami branżowymi takimi jak karty menu, ulotki promocyjne, przewodniki; udzielanie informacji; rozwijanie kompetencji personalnych i społecznych. Równie ważnym aspektem projektu było kształcenie językowe, które odbywało się przed mobilnością (kursy języków angielskiego i hiszpańskiego) i w trakcie jej trwania (kurs języka hiszpańskiego z native speakerem).

Uczniowie wrprak2az z opiekunami uczestniczyli w warsztatach kulinarnych kuchni hiszpańskiej oraz kursie tańca flamenco, poznali najsłynniejsze zabytki Granady i Malagi, gdzie zwiedzili również Muzeum Picasso oraz Festiwal Oliwy. Tam uczestnicy projektu poznali historię upraw, przetwórstwa i wykorzystania oliwek.

Na zakończenie pobytu grupa odwiedziła Muzeum Paco Tito – rodzinną manufakturę z wyrobami ceramicznymi.

Sami stażyści tak oceniają projekt:

Dominika Gołaszewska: Wraz z kolegą z klasy Sebastianem Karczmarczykiem odbyliśmy praktykę zawodową w Hotelu María de Molina w Úbedzie. Pracowaliśmy na recepcji witając, meldując i wymeldowując gości. Wydawaliśmy klucze do pokoi, uczyliśmy się pracować w systemie rezerwacyjnym. Dodatkowo pomagaliśmy w hotelowej restauracji. Po posiłkach sprzątaliśmy restaurację, a następnie pokoje. Pracownicy hotelu byli niesamowici! Czuliśmy się tam jak w drugim domu, z drugą rodziną. Porozumiewaliśdegustacja-oliwymy się zarówno w języku angielskim jak i hiszpańskim, a czasami nawet… po polsku! Nasz szef miał talent do nauki naszego języka ojczystego. Jesteśmy bardzo zadowoleni, ponieważ zdobyliśmy nowe doświadczenie, podszkoliliśmy języki obce oraz zobaczyliśmy jak wygląda praca w hotelarstwie. Wróciliśmy szczęśliwi i uśmiechnięci, z bardzo dobrymi ocenami za odbytą praktykę i gdybyśmy tylko mogli, wrócilibyśmy tam ponownie!

Sylwia Szumigaj: Swoje praktyki odbywałam w biurze turystycznym – Artificis Servicios Turisticos y Culturales, mieszczącym się w samym sercu zabytkowej części miasta Ubedy na placu – Plaza de Vazquez de Molina. Biuro zajmuje się promowaniem miasta, a przewodnicy oprowadzają po nim różne grupy turystów przedstawiając im i omawiając zabytkowe budowle i ich historię. Do moich zadań na praktykach należało, m.in.: pozyskiwanie informacji o zabytkach i ich historii, poznawanie ludzi zasłużonych dla tego miasta i pracujących na jego rzecz. Było to niezwykle interesujące i emocjonujące doświadczenie. Kolejne moje zadanie to uczestniczenie prak1w pracach przewodników i nabywanie umiejętności przekazywania informacji turystycznych. Przychylność pracowników biura umożliwiła mi wyjazdy do kilku miast w Andaluzji, tj.: Jaen, Baeza i Sabiote.

Czas spędzony na tych praktykach umożliwił mi poszerzenie horyzontów, nabrania pewności siebie, podszlifowania umiejętności językowych, Utwierdziłam się w przekonaniu do kontynuacji przygody z branżą turystyczną. To również czas zauroczenia Hiszpanią, jej mieszkańcami, ich kulturą, kuchnią i stylem życia.