Extenda, Agencji Promocji Regionu Andaluzji ma przyjemność zaprezentować Państwu Portal Moda Andaluzja, miejsce skupiające hiszpańskich projektantów, producentów i eksporterów z uwzględnieniem wszystkich segmentów mody (damska, męska, dziecięca, ślubna/wieczorowa, akcesoria, wyroby skórzane, obuwie, biżuteria, itd.).
Portal Moda Andaluzja to praktyczne źródło informacji (w języku angielskim i hiszpańskim) o ofercie Andaluzji przeznaczone dla firm handlowych i profesjonalistów na rynkach międzynarodowych, mające ułatwiać nawiązanie kontaktów biznesowych. Zachęcamy do odwiedzenia tego nowego projektu klikając w następujący link https://extendaplus.es/modaandalucia/ oraz do odkrywania możliwości współpracy z hiszpańskimi firmami z branży modowej.
Jeśli będą Państwo potrzebować dodatkowych informacji, prosimy zwracać się do naszego biura w Warszawie pod adresem extenda@extenda.pl lub telefonem 22 115 40 57.
Moda damska, męska i dziecięca
Przemysł tekstylno-odzieżowy jest prężnie rozwijającą się gałęzią gospodarki Andaluzji. Region ten może się poszczycić zarówno firmami seryjnie produkującymi ubrania gotowe do noszenia tzw. Prêt-à-porter, jak i unikalnymi dziełami znanych projektantów (tzw. wysokie krawiectwo), takich jak: Dal Bat, Fernando Claro, Antonio García, José María Soler, Manuel Odriozola, Susana Lirola Blanca Gallego, Ana Torres czy Francisco Tamara.
Firmy andaluzyjskie, których liczbę szacuje się na ok. 1100, stanowią ok. 12% wszystkich firm sektora mody w Hiszpanii. Andaluzja na liście regionów autonomicznych o największej produkcji odzieży zajmuje 5 miejsce (po Galicji, Katalonii, Madrycie i Aragonii). Większość produkcji koncentruje się w prowincji Malaga (ok. 66% produkcji całej Andaluzji) oraz w prowincji Sewilla (22,4% całej produkcji). Główną cechą tego sektora w Andaluzji jest różnorodność firm. Współistnieją tutaj małe firmy, które pracują jako podwykonawcy dla firm trzecich, firmy o profilu przemysłowym, które sprzedają zamkniętej liczbie klientów, firmy o profilu komercyjnym zorientowane na klienta końcowego, które sprzedają produkty pod własną marką, a także duże firmy będące liderami w swoich segmentach.
Głównymi kierunkami exportu Andaluzji są Portugalia, Włochy, Grecja i Wielka Brytania. Najbardziej znaczący wzrost odnotowano w eksporcie do Wielkiej Brytanii (24,4%), Grecji (18,6%), Niemiec (17%) oraz Andory (która zastąpiła Irlandię w rankingu głównych kierunków eksportu Andaluzji. Najbardziej znaczący spadek odnotowano w eksporcie do Meksyku (37,5%), Francji (11,6%) oraz Maroka.
Główne kierunki eksportu Hiszpanii są bardzo podobne do kierunków eksportu Andaluzji: Francja zajmuje drugie miejsce ze znaczącym wzrostem sprzedaży o 12%, Grecja lokuje się a piątym miejscu. Na szczególną uwagę zasługuje zwiększenie sprzedaży do Polski (która zastąpiła Rosję na liście dziesięciu głównych kierunków eksportu z Hiszpanii) oraz Turcji (ok. 17,6%). Jeśli chodzi o Hiszpanię, głównymi rynkami od zawsze są Portugalia, Francja i Włochy. Warto zaznaczyć również 40 procentowy wzrost eksportu do Rosji.
Dwa razy w roku Stowarzyszenie Projektantów Mody z Andaluzji (ADEMA), pod przewodnictwem Antonio Garcii, organizuje targi mody „Andalucía de Moda”, na których najwięksi andaluzyjscy projektanci prezentują swoje najnowsze kolekcje jesienno-zimowe oraz wiosenno-letnie. Ostatnia, czternastra już edycja targów miała miejsce w Sewilli, w dniach 2-4 listopada 2016. Kilkunastu słynnych projektantów z Andaluzji pokazało swoje kolekcje w kategoriach: Prêt-à-porter, moda dziecięca oraz wysokie krawiectwo. Więcej informacji oraz zdjęcia z pokazów znajdą Państwo na stronie www.modadeandalucia.com
Moda flamenco
Sztuka flamenco to wynik mieszkanki wielu muzycznych kultur rozwiniętych w Andaluzji oraz przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Można w niej znaleźć wpływy żydowskie, arabskie, kastylijskie oraz cygańskie, jednym słowem ślady po wszystkich kulturach, które były obecne w Andaluzji. Flamenco to nie tylko taniec, śpiew czy muzyka, ale także strój oraz cała oprawa artystyczna. Tancerki przeważnie tańczą w kolorowych, falbaniastych sukniach lub spódnicach, a ich strój uzupełniają barwne dodatki, takie jak wachlarz lub kwiat wpięty we włosy. Panowie natomiast ubrani są w ciemne spodnie i kamizelkę, białą koszulę, charakterystyczne buty z obcasami oraz płaski kapelusz. Wachlarz oraz inne dodatki są przeważnie wykorzystywane jako element choreografii.
W odpowiedzi na niesłabnącą popularność flamenco, w Andaluzji rozwinął się sektor mody w stylu flamenco. Obejmuje on zarówno stroje dla tancerzy, uczniów oraz instruktorów, jak i ubrania stylizowane na flamenco, które stanowią ciekawe i barwne urozmaicenie codziennej garderoby.
W Andaluzji działa Stowarzyszenie Mof&Art, które skupia projektantów strojów oraz dodatków do flamenco. Najbardziej znanymi andaluzyjskimi projektantami tego sektora są: Ángeles Terano, Aurora Galino, Carmen Jarén, El Abolí, Juana Martín Diseño, Lina Lucchi Cabrera Marí oraz Carmen Cruz. Większość z nich bierze udział w Targach Mody Flamenco (SIMOF), które odbywają się na początku roku w Sewilli.
Moda ślubna
Ważną częścią sektora mody w Andaluzji jest szeroko pojmowana moda ślubna. Firmy z tego regionu mają do zaoferowania zarówno suknie ślubne dla kobiet, garnitury ślubne, suknie wizytowe na specjalne okazje, obuwie ślubne, obuwie wizytowe oraz dodatki. Oferta obejmuje również stroje na inne uroczyste okazje, takie jak komunia czy chrzest. Andaluzyjskie firmy z tego sektora stanowią silną konkurencję dla przedsiębiorstw z innych regionów i krajów, jako że oferują wyroby wysokiej jakości po przystępnych cenach. Poza tym projektanci z Andaluzji charakteryzują się dużą kreatywnością, a wykonane przez nich ubrania są jedyne w swoim rodzaju.
W podsektorze tym w Andaluzji zlokalizowanych jest 87 firm, które wytwarzają 11% całej hiszpańskiej produkcji tego segmentu. Największy udział w produkcji w tym segmencie ma Katalonia (29%), po niej Autonomiczny Region Madrytu (25%), Walencja (12%), Andaluzja (11%), Galicja (8%), Murcja (4%), udział pozostałych regionów wynosi 13%.
Warto przypomnieć, że Hiszpania zaraz za Chinami jest drugim światowym eksporterem mody ślubnej i wizytowej. Ok. 36% mody ślubnej i wizytowej Hiszpanii przeznaczane jest na eksport.
Jeśli chodzi o kierunki eksportu Hiszpanii w tym segmencie ok. 75 % kierowana jest na rynki Unii Europejskiej. Pozostała część eksportowana jest do Japonii, Stanów Zjednoczonych, Ameryki Łacińskiej oraz do niektórych krajów arabskich. Największy eksport realizowany jest tradycyjnie do Portugalii oraz Włoch, a także Francji.
Wyroby ze skóry
Sektor wyrobów skórzanych zajmuje ważną pozycję wśród innych dóbr konsumpcyjnych w Andaluzji. Firmy z tego regionu stanowią bowiem ok. 25% wszystkich firm w kraju, generując 27,4% obrotu narodowego z tego sektora.
Andaluzja ma do zaoferowania bogatą ofertę produktów, obejmującą między innymi buty, torebki, portfele, plecaki, teczki, walizki, nesesery oraz skórzane torby sportowe. Sporą część zajmują również skórzane wyroby rękodzielnicze. Miastem, w którym skupiona jest większość zakładów produkcyjnych jest Ubrique. Wyroby pochodzące z Ubrique są cenione na całym świecie ze względu na swoją jakość oraz oryginalność, a w swoich kolekcjach wykorzystują je najsłynniejsi projektanci mody z Francji oraz Włoszech.
Oprócz tych dwóch państw głównymi rynkami zbytu wyrobów są Wielka Brytania, Niemcy oraz Stany Zjednoczone. Jednak cały czas andaluzyjskie firmy zajmujące się produkcją wyrobów skórzanych podbijają nowe rynki. Powodzenie w eksporcie zawdzięczają przede wszystkim wysokiej jakości wyrobów oraz terminowości w ich wykonywaniu oraz dostarczeniu. Poza tym ich konkurencyjna cena sprawia, że są chętnie wybierane przez importerów oraz dystrybutorów zagranicznych.